vineri, 20 iulie 2012

Cine ... ce reclamă

RECLAMA ...
... este atunci când promovezi un obiect abia apărut. (Daria, 12 ani)

... este un filmuleţ prin care oamenii îi păcălesc pe cei creduli. (11 ani)

... este atunci când cei de la televiziune ne scurtează nouă filmele cu chestii inutile. (Lucy, 12 ani)

... este ceva menit să-ţi fure ochii ca să cumperi. (Robert, 12 ani)

... sunt minciunile de la TV, ca să ne convingă să cumpărăm alimente cu E-uri sau obiecte care se defectează. (Andrei, 12 ani)

... este un lucru care mai mereu te hipnotizează şi te face dependent, ca atunci când vezi acel lucru să te bage în boală. (Cristina, 12 ani)

... este lucrul care te enervează, întrerupându-ţi emisiunea. În timpul reclamelor, oamenii se duc să facă, de exemplu,  treaba mare. (Mihai, 11 ani)

... este un cuvânt şmecher, deoarece când se scade preţul unui obiect, se dublează preţul transportului. (Cristi, 11 ani)

... este felul prin care patronii îşi fac vânzări la nu ştiu ce robot, care, când îl iei, ţi se dezasamblează. (Andrei, 12 ani)


P. S. De dragul ... RECLAMEI: 
RECLÁMĂ, reclame, s. f. 1. Activitate (comercială) prin care se urmărește, pe calea publicității (prin tipărituri, radio, televiziune, cinematograf etc.), suscitarea, câștigarea interesului public asupra anumitor mărfuri, a unor cărți, a unui spectacol, a folosirii unor servicii etc. ♦ Răspândire de informații elogioase (despre cineva sau ceva), cu scopul de a-i crea renume sau popularitate. 2. Articol (dintr-o publicație), afiș, placardă, panou, prospect etc. prin care se face reclamă (1). – Din fr. réclame, germ. Reklame. Sursa: DEX '98 (1998)

18 comentarii:

  1. Bizar! Pare că reclama e percepută drept ceva negativ. În ultimii ani de comunism dipăruse reclama pentru că nu mai existau, cînd mai existau!, decît un singur tip de brînză, de ulei, de salam (cu soia) care „se dădeau” sau „se băgau” foarte rar. Nu trebuia să faci reclamă la Dacia, că era unică pe piață.

    Iată că tinerii născuți după 90 au reflexe comunistoide. Dacă nu ar afla prin reclamă că „s-a băgat” Ice Age 4 de unde ar ști să se ducă la cinema? Și nu e vorba de un subprodus!

    RăspundețiȘtergere
  2. „.. sunt minciunile de la TV, ca să ne convingă să cumpărăm alimente cu E-uri sau obiecte care se defectează. (Andrei, 12 ani)„

    Îmi plac copiii și spiritele lor deschise!
    p.s. nu te supăra, te rog, că am răspuns tardiv.
    Am lipsit câteva zile.
    Să= ai o zi frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
  3. @Horia Gârbea

    "Dacă nu ar afla prin reclamă că „s-a băgat” Ice Age 4 de unde ar ști să se ducă la cinema?"

    Aha, deci un om nu se poate informa, este limitat la informaţiile pe care le pregătesc alţii pentru el? Nu poate să gândească singur, este limitat la starea pasivă de a fi gândit? Nu poate accesa IMDb, wikipedia, blogosfera, este limitat la ce află prin intermediul reclamelor?

    Una este reclama în sensul de a face o informaţie accesibilă şi alta publicitatea abuzivă de astăzi, când suntem asaltaţi (la TV, pe stradă, pe net etc) de reclame - care de multe ori sunt tâmpe (adresate unui mod sau nivel gregar de gândire) şi agresive (urmărind să inducă în receptor o anumită nevoie, pe care produsul respectiv o acoperă).

    În opinia mea este o reacţie normală, nu bizară.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Horia Gârbea

    "Bizar! Pare că reclama e percepută drept ceva negativ."

    Nu este bizar. Respectivii copii au realizat ca de cele mai multe ori reclama exagereaza calitatea sau utlitatea respectivului produs promovat: reclama este mincinoasa. Iar minciuna nu este apreciata.

    Plus de asta, aceleasi reclame la TV tind sa se repete luni de zile pana ce devin exasperante: De exemplu zilele acestea se tot difuzeaza obsesiv (cel putin la canalele romanesti pe care le prind in Atena) reclama la un anume produs "Barni". Respectiva reclama ilustreaza un copil (5-6 ani) care gaseste o prajitura in forma de urs in frigider sa incepe sa aiba reactii asemanatoare cu cele ale lui Gollum/Smeagol din Stapanul inelelor in momentul cand gaseste inelul

    RăspundețiȘtergere
  5. Scuze pentru moderarea atât de târzie a ultimelor trei comentarii (INCERTITUDINI, Lotus, Grecu) - vacanţa e de vină ;)
    ... şi divină :)))

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu era Măria din banc? Di vină... :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Masinaria de marketing din spatele publicitatii (nu doar a simplului mesaj al reclamei) e mult mai complexa de-atat. Reclama este, fie ca vreti sau nu, necesara (si pentru firme si pentru consumatori).

    Mai nou, odata cu atat de blamata "targetare diferentiata" (bazata pe informatiile din bazele de date cumparate sau obtinute online) si producatorii si publicitarii incearca sa livreze mesaje cat mai relevante pentru un public tinta. Asta inseamna ca, odata cu maturizarea pietei de publicitate si mai ales a publicului din Romania (aici ar mai fi de asteptat), e posibil sa vedeti aproape exclusiv reclame la lucrurile care va intereseaza.

    Copii sunt expusi exclusiv mesajelor generaliste (TV, BTL-ul de suprafata) pentru ca ei nu sunt o tinta reala. Odata ca, pentru multe produse, nu e legal sa expui copiii la reclama. A doua oara pentru ca factorii de decizie in cazul lor sunt parintii. Reclamele la produse pentru copii sunt menite sa produca fie o reactie de tip "Mami vreau si eu aia" (presiune asupra factorului de decizie), fie o reactie de tip "Copilului meu i-ar trebui aia" (confirmarea statutului factorului de decizie). Asta explica si de ce multe reclame pentru copii par a fi gandite pentru adulti de fapt si impopotonate ulterior cu diverse efecte.

    Chiar si in Romania (unde se dau totusi destule amenzi), nu poti sustine lucruri care nu se reflecta, fie si minimal in produs. Poti spune ca noul tau ketchup arde atat de tare incat iti topeste felia de pizza din mana, daca si numai daca respectivul ketchup este totusi un ketchup foarte picant.

    Intr-adevar, un copil nu poate face mereu diferenta intre o hiperbola ("consecinta extrema", in limbaj publicitar) si produsul real, dar aici intervine si rolul parintelui de mediator.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri

    1. Ca filolog (lingvist), m-a interesat discursul publicitar în măsura în care el reflectă utilizarea unor mijloace lingvistice în conceperea lui (din sfera stilisticii, a relaţiilor semantice, a limbajului paraverbal etc), folosindu-l ca sursă de exerciţiu didactic, eventual. (vezi http://cameliasapoiu.blogspot.ro/2010/11/il-mai-stiti-pe-cocolino.html)

      Mi se confirmă că publicitatea e un fenomen mult mai complex, cu implicaţii sociologice şi psihologice, cel puţin.
      În plus, cred că prin acest comentariu se lămuresc mulţi factori luaţi în considerare în cometariile anteriore.

      Foaaaaaaarte interesant! Mulţumesc pentru intervenţie (şi pentru vizită)!

      Ștergere
  8. Multumesc pentru gazduire.

    O sa revin si cu alte ocazii :)

    P.S: Cat despre "Cocolino", aparent foarte putini dintre cei care lucreaza in publicitate au vrut sa ajunga acolo (chiar si din randul celor care au facut o facultate de profil). Creatia (ca disciplina publicitara, nu in general) e o combinatie de accident si chemare :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Mi-am facut ”curaj” sa va postez si eu un comentariu.
    Am citit si celelalte postari cu elevii de 12 ani, am retinut unele raspunsuri care mi s-au parut geniale si m-am hotarat: vreau sa-l cunosc pe Cristi!
    Poate sunt eu superficial, dar mi se pare ca raspunsurile acestea, aparent banale pentru ei, le reflecta personalitatea si mai ales viitorul. Deja mi-am facut o imagine despre fiecare, dar Cristi mi se pare extrem de inteligent. El este Alesul pentru mine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit, Silviu!
      Aşa este, cum spui, îţi poţi face o imagine despre fiecare, citindu-le răspunsurile.

      P.S. Ţi-l voi prezenta pe Cristi.

      Ștergere
  10. Incredibil cum niste copii pot da niste definitii mai adevarate, in ziua de astazi , decat Dexul. Au ''fotografiat'' corect intentia reclamelor.

    P.s. scuze pentru aceste comentarii date cu mult dupa postarea, insa a trecut ceva vreme de cand nu am mai rasfoit prin bloguri.

    Alina

    RăspundețiȘtergere